in life you must keep on
dreaming
because otherwise, you are just sleeping

17.12.13

Tips Memilih Breastpump

Assalammualaikum dan hai~

Kali ini Rilla nak kongsikan sedikit tips dalam memilih breastpump. Sekarang ni dah banyak brand, banyak model breastpumps, sampai pening kita mak-mak ni kan? Ada empat faktor utama yang perlu korang fikirkan dalam memilih breastpump ni.

1) Sekerap mana korang nak guna pam?

Kalau korang surirumah, atau bekerja dari rumah, tak selalu berjauhan dari baby, manual breastpump sudah memadai. Ataupun korang belajar teknik marmet. Kalau korang ibu yang bekerja di pejabat, disarankan untuk beli pam eletrik atau manual.

2) Banyak tak masa korang nak pam susu?

Ini selalunya untuk ibu-ibu bekerja di pejabatlah. Korang kerja jenis macam m na? Fleksibel tak dari segi pengurusan masa? Atau korang jenis kerja yang terkejar-kerjar, memanjang meeting bagai. Kalau masa fleksibel, single pump pun dah cukup. Tapi kalau jenis hectic schedule, boleh invest beli double pump elektrik. Double pump jimat sikit masa sebab pam dua-dua belah sekali gus dan juga boleh merangsang penghasilan susu yang lebih.

3) Bagaimana keadaan sekeliling korang bila korang pam susu?

Maksudnya, korang pam susu selalunya kat mana? Kalau dekat workstation, then better beli pam yang senyap sikit. Kalau pam dalam bilik atau surau, beli yang bising pun takpe.

4) Berapakah harga yang korang mampu bayar untuk membeli pam?

Haa...ni faktor penting ni. Tak semua kita mampu untuk mebeli pam yang harga ribu-ribu. Jadi kita kena pandai-pandai pilih mengikut keadaan kewangan masing-masing. Boleh join kutu breastpump. Atau beli yang manual pun OK kalau tak mampu beli elektrik. Sekarang sangat banyak pilihan untuk breastpump. I'm sure you can find one that suits your budget.

Sekian tips dariku. Harap bergunalah hendaknya.

2 comments: